Kinamat

Hej!
Något som jag tycker är roligt med Kina är att det finns så många olika maträtter att testa. Det finns maträtter i alla olika smaker och former och oftast är det ganska så goda grejer också. Dock är det inte alltid man vet om det är biff, kyckling, råtta eller tofu som man får på tallriken.
Något annat som jag lärt mig när det gäller maträtter är att små runda bollar inte är särskilt goda. Jag och Hans har som vana att köpa riktigt kinesiska maträtter av olika slag varje gång vi går förbi en kiosk eller någon tant med en grill vid vägkanten. Fråga mig inte varför, men något som är väldigt populärt är tydligen fiskbollar. Det är något som ser ut som en pannkakssmet som ska hällas ner i ett konstigt våffeljärn... och efter 20 sekunder har smeten stelnat och blivit till små bollar. Efter det dränker man bollarna i malda fiskdelar, majonäs och något som jag misstänker är sågspån. Både jag och Hans var överens om att kineserna får ha sina fiskbollar för sig själva.
Sedan finns ju också kinesiska köttbullar. Jag vet faktiskt inte varför jag och Hans köpte några, eftersom dom varken ser goda ut, luktar speciellt tillfredsställande eller har en smak som ens påminner om svenska köttbullar, men vi köpte några i alla fall, och efter ett tag antydde en kinesisk klasskompis på ett mycket försiktigt sätt att det troligen var några helt andra bollar som vi hade köpt, som troligen suttit på en get eller något annat stackars djur och sedan blivit kokade i olja för att få den där delikata gråa looken.. Det tog ett tag innan jag och Hans lyckades lista ut vad hon menade, och efter att ha spottat ut det vi inte lyckades svälja så gick vi till Starbucks och försökte glömma alltihop genom att hälla i oss Frappuchinos.
Ikväll blir det stekt ris till middag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0